Du vet när du läser en text eller lyssnar på en dragning och inte riktigt får feeling? Eller när du tragglat dig igenom en rapport eller föreläsning full med ord och siffror och känner dig korkad, alternativt frustrerad och i ett stort behov av att ta om hela skiten igen?
Det är inte bara uddlöst, det är även poänglöst?
Jag skulle gissa att det känns ungefär som när små barn bjuder in till Teater. Många av dem har lagt tid på att skapa en scen, platser för publiken, en entré och framförallt biljetter till föreställningen. Du tackar vid förfrågan ja, löser en biljett och sjunker ned redo att bli road.
Ack vad du bedrar dig.
Åtminstone om du får uppleva det jag alltid fått uppleva i liknande situation: Jag får bevittna, inte en genomrepeterad sketch med humor och/eller tragedi, utan barn som leker. Live. Bästa kommentaren jag hört av annan föräldrar genom åren är ”Ja, det är nio minuter av mitt liv jag aldrig får tillbaka.”
Förmodligen har du stött på en kommunikation som saknar mening. Med andra ord – kommunikationen saknar syfte. Gör inte samma misstag.
Hur undviker du att hämna i den poänglösa fällan då? Det är egentligen ganska enkelt. Jag vill att du ställer dig själv frågan: Med vilket syfte kommunicerar jag? Det kan låta banalt, men det är många som glömmer bort att komma ihåg att tänka först. (Och det är så lätt att fasta i ändlösa beskrivningar som aldrig leder någonstans.)
Känner du igen dig? Har du hört det förut? Eller hur. Men det är inte kommunikationens syfte. Kommunikationens syfte svarar på vad du vill att folk ska tycka, tänka, känna, kunna, veta, göra när du är klar.
Budskapet är syftets konkreta variant och ditt syfte ger dig även avslutningens uppmaning. Det handlar om attitydmål, om beteendemål och om kunskapsmål. Vad är viktigast för dig?
Börja där.
Uppmuntrar Camilla
2019 ÅRS RETORIKISKA JULKALENDER – EN MIKROKURS I RETORIK
För att du både behöver det och vill ha det. För att även om du missar några inlägg och glömmer det mesta kommer saker att fastna och det kommer att göra dig mer framgångsrik.
Jag har lagt upp den som en mikrokurs i retorik – för att du ska kunna bli tydligare och påverka andra i högre utsträckning. Visst är du med?
Ord är makt och ord förför. Alltid. Och om jag vore du skulle jag se till att följa Retorikiska i sociala medier för att säkerställa att jag inte missar något.
Retorikiska på facebook Retorikiska på twitter Retorikiska på LinkedIn Dekonstruerat på Instagram