Jag vet att jag har lovat en analys och bakom-kameran snack om Camilla Henemarks tal som ni kunde se på TV3 i måndags och som ni kan läsa i sin helhet här på bloggen. Det kommer. Just nu är jag bara helt uppfylld av intryck och tankar som ska sorteras, ordkluster som ska formuleras och utmaningar som ska problematiseras.
Här kommer en decimalkvot av dagens retoriska processer med förhoppning om vidare associationer hos dig. Som du gärna får dela med dig av.
Vem är det jag vill tala med?
Första mötet handlade om att förstå målgruppen så att jag kan tala med dem på rätt sätt. Vi kan säga att jag djupintervjuade en i målgruppen om hur hon ser på saker och ting. Jag hade förberett henne på vad det var jag undrade så hon hade tid att fundera innan vi sågs. Det var riktigt värdefullt för mig,
Dessutom hade hon förslag på hur jag skulle göra rent operativt. Förslag som jag aldrig hade kommit på själv.
Och så är det oftast. Om du frågar får du svar. Om du frågar snävt får du färre svar. Jag brukar inleda med att säga: Om jag säger X vad tänker du på då? Sedan brukar resten av intervjun ge sig.
Fast idag var det ingen intervju; idag var det ett samtal
Orden och uttrycken.
Mitt nästa möte handlade om orden. Jag har hittat en som är lika ordnördig som jag. Vi pratade i över en och en halv timme. Med orden om orden.
Ta till exempel det här med engelska uttryck. Ska vi använda dem? Jag tänker på några av mina favoriter: ”What goes around comes around” och ”Karma’s a bitch”. Vad finns på svenska? Vi klurade en stund och kom fram till att ”Som du ropar i skogen får du svar” ligger nära. Men det känns hopplöst gammaldags. Vilket vi sa med en mun (även om jag kom mikrosekunden innan) och sedan gapskrattade.
Allvarligt. Jag tycker att det borde finnas svenska uttryck för samtliga engelska som förmedlar samma känsla.
Känslor påverkar affären.
Även om ett affärsförslag handlar om siffror och kronor fattar vi beslutet utifrån långt fler emotionella aspekter än vad de flesta vill gå med på. Jag har sagt det förr och jag säger det igen:
Människor är inte så logiska, vi är zoologiska.
Tänk alltid på att lyfta argument eller aspekter som bygger trovärdighet, nytta och som väcker känslor. Tänk komplicerad process med många olika vinklar på utmaningen. Och vi håller på att reda ut det.
Alltså:
– Lär känna din målgrupp.
– Hur du uttrycker dig, vilken tonalitet och stilnivå du väljer, skapar en bild av vem du är.
– Argumentera utifrån ett ethos-, logos- och pathos-perspektiv.
Konstaterar Camilla knastertorrt med ett stort leende.