fbpx Skip to main content
politisk retorik

Retorikdagen med Schlingmann

By 5 maj, 2012maj 14th, 20123 Comments

”Ordens instrumentella betydelse och sammanhang skapar kraft.”

Orden är Per Schlingmanns, den moderata statsekreteraren som har ansvar för regeringens kommunikation, dialog och långsiktiga planering. Vi sitter på Södertörns retorikdag (onsdag 2 maj). Det är en mycket intressant skara talare. Dagen börjar med professor Orla Vigso som analyserar politiska valaffischer. Sedan är det dags för Miljöpartiets Gustav Fridolin. Efter lunchen är det Schlingmann (M) tätt följd av Alexandra Pascalidou. Avslutningsvis professor Jens Kjeldsen som talar om vad vi kan lära av Obama. Med andra ord en hel dag i den politiska retorikens tecken.

Tillbaka till Schlingmann. Under rubriken Vilken roll spelar orden i politiken? får vi följa med in i statsekreterarens kommunikativa värld. Fokus ligger tungt på Intellectio, eller att förstå, det som vi i modernt kommunikationsspråk kallar nulägesanalys, konkurrentanalys, omvärldsanalys och delarna syfte, målgrupp, budskap, avsändare och sammanhang. Och Schlingmann har tänkt. Följande är i princip citat. Ibland något modifierade då min penna inte skrev lika snabbt som han talade.

Människors referensramar påverkar hur de tar emot de politiska budskapen. Vem är det som är avsändare? I vilket sammanhang sägs detta? För det är ordens instrumentella betydelse och sammanhang som skapar kraft. Vilken roll spelar orden i politiken? Hur påverkas jag, grannen, hela samhället? Samhällsanalysen, det politiska innehållet och förslagen, den traditionella höger-vänsterskalan? Samhällskritikens betydelse för politiken är allmänt underskattad. Hur återspeglar media det politiska spelet? Politik för människor börjar i samhällskritiken. Börjar i mötet mellan människor och politik. Förstår du min vardag? Delar vi samma bild? Är vi en del av samma samhälle? Det alternativ vars verklighetsbeskrivning mest stämmer överens med människornas vinner valet.

Hur förhåller sig människor till olika begrepp? Ett extremt starkt signalspråk skapar vilken verklighet man befinner sig i och allt du gör sänder ut signaler. Vilka besök gör du? Vilka exempel tar du? Orden du väljer bestämmer politiken.

Alla småbarnsföräldrar vet vad vabba innebär (vård av barn). Våffa är lite svårare men vi kan räkna ut det (vård av förälder). Det nya begrepp som introducerats är att våbba. Det är föräldrar som vårdar sjukt barn och som samtidigt jobbar. Genom att skapa begrepp för människors verklighet visar politiken att de ser vår verklighet. (Och som Wittgenstein sa: Det vi inte har ord för kan vi inte diskutera, tillägger Camilla.)

Vad innebär då orden? Orden är vårt sätt att översätta det vi vill göra till en berättelse. Retoriken skapar berättelsen om det som har varit, det som är och det vi vill göra. Orden skapar berättelsen som knyter samman då, nu och framtiden. För politiken handlar om att ha en berättelse som inkluderar så många som möjligt. Det handlar om att rubba människors föreställningsvärld. Den egna och andras. I vilken kontext verkar vi? Handlar valet om att bekämpa arbetslösheten eller att skapa nya jobb? Är det en bidragslinje eller en arbetslinje? Utanförskap eller öppen arbetslöshet? Det är hela tiden två olika frågor som ger två olika svar.

Och vi kommer hela tiden tillbaka till samma utgångspunkt: Vems verklighet är det vi pratar om?

Schlingmanns råd till dig som är intresserad av påverka politiskt

1. Var nyfiken. Läs, ta del av, lyssna på nya influenser. Gör saker du inte gjort förut. Besök nya sammanhang. För kommunikations börjar alltid i människor. Finn ingången att väva ihop människornas referensramar med ditt budskap.

2. Skapa sammanhang. Besvara frågan varför. Väv in varenda liten sak i en helhet.

3. Förväntansbilder. Det är lätt att kortsiktigt lova guld och gröna skogar. Tänk efter före – vad är det för förväntningar vi skapar? (Ju större associationsbredd du öppnar för, desto fler och tuffare förväntningar ger du underlag till. Tänker Camilla.)

4. Var konsekvent över tid. Det är lätt att tänka nyhetsdrivet, utspelsdrivet. Tänk till. Det är bättre att stå fast vid samma budskap, samma ton och göra istället förmedla det på ett nytt, unikt, oväntat sätt.

 

Tackar för dina insikter gör Camilla

 

3 Comments

  • Thomas Rasmussen skriver:

    Jag kunde ändå inte hålla mig från att läsa ditt inlägg trots jag står mitt i kompisflytt. Jag tycker du gör det bra Camilla!
    Som sosse gick jag därifrån med gåshud över hela kroppen. Mannen tror ju verkligen själv att han kämpar mot utanförskåp?
    Om det finns ett råd som jag vill ge Schlingmann skulle det vara ”bli inte så övertygad av din egen propaganda – det är en faaaarlig utveckling”. Men igen – mitt hjärta är rött, så jag ser Världen med något annorlunda glasögon.

  • Björn Stolt skriver:

    hej Camilla, säsongsslut i Åre gavs högre prio än retorikdag, där har du mig nu…. Kul att Schlingmann hävdar att den vars verklighetsbeskrivning bäst sammanfaller med väljarnas, vinner valet. Då blir det gåtfullt att alliansregeringen inte tonar ned sina försök att bagatellisera nedmonteringen av välfärden, i synnerhet socialförsäkringar, a-kassa mm – för att inte tala om de högst infamösa, närmast absurda utförsäljningarna av allmän egendom, med Serafen i spetsen….. på senare tid har Reinsväldt& Co lyckats aktivera mina gamla vänsterrötter från det det tidiga 70-talet.
    Vi höres – Björn

  • Camilla Eriksson skriver:

    Tack för era tankar! Utifrån mitt perspektiv börjar snart den riktigt intressanta politiska säsongen (läs valupptakter) och jag håller med Schlingmann om att det regeringsalternativ som bäst beskriver väljarnas verklighet kommer att vinna valet. Vilka de är är långt ifrån självklart denna dag som skrivs 6 maj 2012. Vi har fått en försmak av Löfvéns talkonst (se min analys http://www.retorikiska.se/2012/05/01/stefan-lofven-socialdemokraterna-1-maj-2012/) och i kväll är det partiledardebatt i Agenda. Jag ser fram emot att framledes få ta del av fler tankar från er och andra!
    Förmedlar Camilla

Leave a Reply

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.