Min kompis undrar förstrött på facebook om det finns några därute som fortfarande kör med analog almanacka och i så fall vilken. Jag kastar mig över svarsfältet med en lycklig entusiasm och knattrar ned några snabba tecken om den analoga almanackans förträfflighet. Särskilt min. Jag har kört samma typ sedan 2007. Den kommer från Bookmakers Design och nej, jag har inte blivit sponsrad här på bloggen för att lyfta fram deras förträfflighet. Jag är tydligen inte ensam om att fortfarande föredra penna och papper (även om det i just mitt fall snarare handlar om pennor, i många olika färger, nåväl) för det dyker upp förslag om andra märken i samma tråd.
Ordning&reda, för att vara exakt. Med ens förflyttas jag till förra våren när jag strosade över Leicester Square med blicken flackandes. Den där röda banderollen uppspänd runt ett trädäck med texten TKTS i rött på en vit pentagonformad botten. Det var där kön stod. Vad de köpte?
TKTS. Uttala det på engelska och du är hemma. Vokalerna är överflödiga, en konsonant lika så. Och på samma sätt som de här txtrna sm fgiruear på fcebook så löser hjärnan mönstret och levererar betydelsen. Halva ordet och halva priset. Formen bär budskapet i företagsnamnet. (Lätt imponerad här.)
Vad gör Ordning&reda med sitt lika briljanta namn? Förstör den grafiska formen. Kreatören som kläckte detta mästerverk måste fortfarande kvida av olust när hen passerar kanske det främsta alstret sprunget ur sitt språkgeni. För vad säljer Ordning&reda? Ordning. Vad finns innan ordningen? (Du ser redan vart jag är på väg eller hur?) Oreda.
Ordning o reda. Eller ORDNING o REDA. Eller Ordning O reda, jag är inte den som är den.
Du ser det också, visst? Det är så det borde ha presenterats rent grafiskt. Om de som beslutade verkligen hade tänkt till.
Dagens retorikiska.
Låt dina korta språkliga alster bli till små gåtor, kluringar eller koder som din målgrupp tycker om att lösa. För när du får dem på gott humör spiller deras positiva känsla över på dig och de gillar dig i högre utsträckning. Och när någon gillar dig (mer) kommer de i högre omfattning att vilja göra det du ber dem om. Dessutom får du dem att känna sig smarta. Vem vill inte det?
Och när någon annan får dig att skratta, le eller känna dig smart – tänk efter fyra gånger innan du säger ja till deras önskemål. Du kan just ha blivit utsatt för ett medvetet påverkansförsök.
Reflekterar Camilla