Idag är det två år sedan företaget Retorikiska registrerades. Det har varit och är en underbar resa tillsammans med mina kunder och er som läser denna blogg. Utan bloggen ingen bok. För det var så det började. En gammal kollega peppade mig att göra en bok av mina inlägg eftersom jag som oftast har ett pedagogiskt anslag. Och så blev det.
Detta är det sista inlägget i den retorikiska bloggstafetten där flera underbara bloggare – på olika sätt – deltagit. Stort tack till Fredrik Lyreskog (grym AD), Per Robert Öhlin (fantastisk kreatör), Jerry Silfwer (spjutspets inom digital PR), Micco Grönholm (knivskarp varumärkesstrateg), Jeanette Fors Andrée (tung kriskommunikationsexpert) och Anna-Carin Carnebro (strålande webbstrateg). Deras inlägg i denna stafett kan du hitta här:
Wolber World skriver om dina idéers konsumenter – Fredrik Lyreskog 24 februari
Mine goes to eleven publicerar ett kreativt samtal – Per Robert Öhlin 27 februari
Internezzo funderar kring innan vi börjar – Jerry Silfwer 29 februari
Retorikiska förklarar varför hur ger vad en skjuts – Camilla Eriksson 2 mars
The Brand Man tänker kring om att sticka ut och att sticka till samt presenterar presentationsteknik bortom det förväntade Micco Grönholm 5 & 9 mars
Jeanettefors kriskommunicerar om att se vissa tecken – Jeanette Fors Andrée 12 mars
Carnebro filosoferar kring varför du är helt fantastisk – Anna-Carin Carnebro 14 mars
Det jag tycker är extra roligt är när det händer mer. Micco blev så inspirerad att han skrev ännu ett inlägg om påverkan. Och för alla er som liksom undertecknad är förtjust i Per Robert Öhlin rekommenderar jag Fame to Claim. Dessutom har Jerry Silfwer nytt namn: Internezzo. Vilken retorisk pärla!
Följande utdrag ur boken är sammanfattningarnas sammanfattning. En checklista i prosaformat. Och när du läst den rekommenderar jag varmt alla ni som inte ännu läst Carnebros inlägg att göra det omedelbart. Det är nämligen hon som egentligen förmedlar sista orden.
Om minnet är bra men kort
Inledningsvis handlar det om att förstå: med vilket syfte, till vilken målgrupp, vilket budskap ska förmedlas, av vem och i vilket sammanhang. Vilka värderingar, attityder och beteenden är det som styr? Är problemet av kommunikativ art? Vänd dig till dina idéers konsumenter.
När kartan är utforskad är det dags för dig att välja strategi, samt att ta fram och bygga dina argument. För detta krävs ett visst mått av kreativitet. Strukturerad sådan är att föredra.
Struktur är nämligen något som människor tycker om och behöver. För att ditt budskap ska uppmärksammas, bearbetas och integreras. En viss ordning är betydelsefull och betydelselös på samma gång, eftersom den alltid bör anpassas till rådande läge.
Läget styr även hur du formulerar dig. Är det högt, mellan eller lågt läge som gäller? Och med vilka grepp kan du skapa turbulens och energi i din kommunikation?
Om det är en kommunikation som ska framföras inför publik behöver du memorera så mycket som möjligt av texten. Och se till att ditt tal är uppbyggt på så sätt att mottagarna kommer ihåg det viktigaste efteråt.
Själva framförandet kräver personlig närvaro i både röst, kropp och mimik. Träna är det enda som gäller för att bli bra.
Slutligen analyserar du utfallen. Både andras och egna. Det första gör dig teoretiskt bättre och det andra lyfter din praktiska nivå.
Sammanfattar Camilla
2 Comments