Jag kan tänka mig att du är en sådan som vet precis vilken slags musik du vill lyssna på när du är deppig, glad, sprudlande eller vill sätta en mysig stämning. Och kan inte du kan Spotify. Varför? Jo, för att vi reagerar inte bara på musik utan på ljud på ett specifikt och generaliserande sätt.
Det här är naturligtvis något som reklambranschen insett för länge sedan. Ljudet i en reklamfilm är en del som sätter helheten. När du går in i en medveten butik kommer du att mötas av ljud, oftast musik men inte alltid, som är specialdesignad för att du ska trivas, stanna längre och köpa mer.
Manipulativt? Javisst. Och det är så vi fungerar.
Martin Ljungdahl är forskaren och ljudkonsulten som kan skapa ljud som får dig att känna på ett specifikt sätt. Det har flera stora varumärken redan noterat. Vi har ljud överallt. Om du fokuserar kan du säkert höra hur en Mac låter när den startar. Eller hur trafikljusens knatter skiljer sig från rött till grönt. Ljudet din dammsugare gör eller hur din bil låter är inte heller en slump. Och det kan vara Martin som har skapat det. Vill du komma i kontakt med honom nås han via Soundmark.
Om ljuds påverkan på känslor och andra aspekter av hur vi påverkas av ljud pratar vi om i dagens avsnitt av Retorikiska podden #retpod.
Oavsett ljudets betydelse för påverkan, ord är makt och ord förför. Alltid. Och om jag vore du skulle jag se till att följa Retorikiska i sociala medier för att säkerställa att jag inte missar något.
Retorikiska på facebook Retorikiska på twitter Retorikiska på LinkedIn Dekonstruerat på InstagramPeppar Camilla Eriksson, retorikiskan
Podcast: Play in new window | Download