fbpx Skip to main content

Mats Persson har jobbat med arketypiska varumärken i över 25 år. Han är grundare till the Core Company som numera är en del av TNS Sifo och det är där som vi har arbetat tillsammans under snart ett år. (Jag gör semiotiska analyser av olika varumärkens kommunikativa alster.) I dagens podd pratar vi bland annat om varför det är så kraftfullt att tänka varumärkesstrategi genom arketyper. Och jag menar verkligen bland annat, för det är lätt att associera iväg kring arketyper. Naturligtvis hann vi även tänka kring storheter inom forskningen av arketyper som Joseph Campbell och Carol S. Pierce. Och lite till.

NeedScope.

I våra gemensamma uppdrag arbetar vi med världens ledande system och modell för motivationsforskning: NeedScope. Jag gillar den skarpt. Den vertikala axeln handlar om vi– versus ego-orientering medan den lodräta går från introvert till extrovert. Prova plotta in ditt eget varumärkes olika delar och se vad som händer (logga, färger, former, ord). Har du ett samlat varumärke eller inte?

Brands_arketyper

Arketypisk vandring.

I programmet så talar Mats lite om den arketypiska vandringen som han gjorde längs med Strøget i Köpenhamn. Här kommer några ord från det tillfället:

På Hermès möts jag av eleganta säljare i svarta kostymer, vit skjorta, slips. Jag slås av att de inte var särskilt uppmärksamma. Säljaren verkar ha full uppmärksamhet åt den kund han just då talar med. Säljaren uppträder som butler och en personlig guide genom butiken, kunden rör inget själv, man bara pekar och butlern plockar fram det man vill titta på eller prova. Tilltalet är artigt och formellt.

På Gant och Hilfiger blir mottagande öppnare och betydligt mer välkomnande och informellt, snarast lättsamt. Jag möts av yngre personal med den rätta preppy looken, glada och charmiga killar och tjejer som bjuder in till en trevlig samvaro när man köper kläder. Jag får intrycket av att jag var på campus på ett amerikanskt Ivy League-universitet. Personalen verkar ha kul och passar man in som kund så trivs man lätt i deras sällskap. Passar man inte in känner man sig bara bortkommen.

På Urban Outfitters möter man en öppen atmosfär som uppmuntrar till att leta efter inspiration. Öppna böcker ligger på ett bord i entrén och personalen ser till att boken öppnas igen om någon kund slår igen den. Personalens huvuduppgift verkar vara att inspirera kunderna.

På Replay, den mer rockiga rebellen som lämpligt nog ligger på en lite mörkare sidogata med entrén bara några meter från Ströget, möts man av en tuffare attityd som förstärks av att det lukar denim i hela lokalen (man undrar om den sprayas ut) och rock’n’roll i högtalarna.

På Dressman möts jag av en mindre exklusiv och mer folklig attityd men ganska introvert. Personalen fokuserar på att packa upp varor i bakgrunden, jag får intrycket att de verkade vara där för produkterna, inte kunderna. Kommunikationen i butiken handlar mest om pris och sker genom prisskyltar som sitter överallt i butiken. ”Tag 3 betala för 2”. Nu har jag kommit långt från Hermès nere vid l’Angleterre.

Läsa mer?

Om du blev nyfiken och vill veta mer om arketyper inom branding har Mats skrivit tre böcker i ämnet.

Eco-branding_Mats_Persson
”VEM eller VAD? En bok om arketyper och varumärken”
ISBN: 978-91-633-0725-6
ECO-BRANDING Lyft ditt varumärke med ekologisk kraft och ”Showrunner Branding”

Lästipsar Camilla

Jag vill låta smartare!
Strålande, bara att signa upp >

Leave a Reply

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.