Jag traskar nedför den stillastående rulltrappan i tunnelbanan och möts av denna reklamskylt. Jag noterar och fortsätter gå, steg för steg. Nedåt. Men orden stör.
Skylten kommer igen. Man. I singularis. kvinnor Pluralis, med gemener, utan punkt. Orgasm. Ett starkt laddat tecken. Accentuerat och placerat ensamt, längre ned.
Och sedan kommer nummer två. En man. Tre kvinnor (några dör). Musikalisk orgasm. Nu börjar klockor dåna i huvudet. För jag har tidigare upplevt samma slags gränsöverskridning i denna värld.
Nummer tre. En man. Tre kvinnor (några dör). Musikalisk orgasm. Och ja. Denna gång är det Folkoperan. Närmare bestämt Hoffmans äventyr. Förra gången? Kommer du ihåg Black Ascot? Malmö Opera. (Och Studio total.)
Varför fungerar sex i reklam? Hedvig von Restorff fann redan 1933 att det som stack ut och stack till hade mycket högre sannolikhetsgrad att fastna i ditt minne. Det är faktiskt sju former som ökar minnets förmåga att registrera.
1. Absurt. Tänk otänkbart.
2. Fantasifullt. Tänk Alice i underlandet. Fast med ord. Skapa egna, som Körling gör. Eller kombinera det som inte tidigare varit kombinerat.
3. Färg. Vi är biologiskt utvecklade för att notera starka färger.
4. Rörelse likaså. Kan du ignorera reklamen på skylten som rullar upp och ned olika budskap? Inte jag heller.
5. Sensuellt.
6. Sexuellt.
7. Vulgärt.
Tre av sju handlar om träning inför fortplantning. Nästan 43%. Siffror ljuger inte. Låt mig vara tydlig med en sak: Allt som rör sex gör att du minns bättre. (No shit Sherlock.) Välj dina sammanhang hårt. Folkoperan lyckas både få mig att skratta och att öka min lust att dokumentera deras kampanj. Utan att jag känner mig kränkt – schysst balansgång att lyckas med. I vilka sammanhang fungerar angreppssättet för dig? (Eller inte.)
Frågar Camilla som spanar på reklam, PR och alla annan omedveten och ofrånkomlig kommunikation utifrån ett retoriskt, semiotiskt och kommunikationspsykologiskt perspektiv varje dag i hundra dagar framöver i #blogg100. Detta är dag två. Häng med!
Säkerställ att du inte missar något! Gör som närmare tusen andra och skriv upp dig på nyhetsbrevet längst ned på sajten. Har du tur får du ett mejl fullspäckat med retoriska, semiotiska och kommunikationspsykologiska tankar och tips varje månad. (Och jag lovar att din mejl inte kommer att användas för något annat ändamål eller någon annan avsändare.)