fbpx Skip to main content

”Alla.” Menar du allvar? vill man fråga, men det gör jag inte. Jag är ju konsult. Det är däremot förvånansvärt många som riktar sina budskap till målgruppen Sverige, eller Norden med för den delen.

Vad tycker du? Rätt väg att gå?

Låt oss titta lite närmare på säg Plantagen. Det här med växter är inte allas grej – men det är min grej. Utomhusväxter. Framförallt perenner. Det fanns en tid då jag ofrivilligt tillbringade flera timmar per dag i min soffa. På den tiden internet inte fanns i fiberformat i via ett hål i väggen. Behöver jag säga mer än att jag idag kan räkna in 28 trädgårdsböcker i min bokhylla och att jag säger det latinska namnet på växten ungefär 50/50? Tack.

När jag sprang på Plantagens nya reklamkoncept tidigare i år kunde jag inte låta bli att se liknelsen med ett annat stort varumärke inom detaljhandeln: IKEA.

”We improve life with plants.” säger Plantagen. ’To create a better everyday life for the many people’, säger IKEA. Och de verkar även rikta sig till målgruppen ”alla”.

Det ser ut att vara en strålande strategi för IKEA. Och det är svårare för alla oss andra.

Jag ser på målgrupper på två sätt. (Och det första kanske du inte vill höra.)

Först och främst är jag övertygad om att om du ska lyckas med att attrahera rätt kunder, medlemmar, följare och övriga ekvivalenser behöver du börja med att vara tydlig med vem du är och varför du finns till. För vi vill kunna identifiera oss med ditt varumärke, känna oss trygga med att du kan det vi inte kan och/eller känna att vi vill associeras med dig.

Min andra poäng är att det är väl kul och så att göra stora reklamkampanjer och rikta sig till målgruppen Sverige, men jag tror personligen att det är effektivare att lägga pengarna på att rikta sig till dem som vill vara the go-to-person i dina utvalda, specificerade målgrupper. Vad tycker de redan? Vad gör de redan? Och på vilka arenor agerar de redan? Där rekommenderar jag att du skapar smarta och relevanta aktiviteter som lockar deras uppmärksamhet till att låta sig påverkas av ditt budskap.

Hur tänker du?

Undrar Camilla Eriksson, retorikiskan

2019 ÅRS RETORIKISKA JULKALENDER – EN MIKROKURS I RETORIK

För att du både behöver det och vill ha det. För att även om du missar några inlägg och glömmer det mesta kommer saker att fastna och det kommer att göra dig mer framgångsrik.

Jag har lagt upp den som en mikrokurs i retorik – för att du ska kunna bli tydligare och påverka andra i högre utsträckning. Visst är du med?

Ord är makt och ord förför. Alltid. Och om jag vore du skulle jag se till att följa Retorikiska i sociala medier för att säkerställa att jag inte missar något.

Retorikiska på facebook Retorikiska på twitter Retorikiska på LinkedIn Dekonstruerat på Instagram

Leave a Reply

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.