fbpx Skip to main content
Okategoriserade

Feminism, retorik och internationella kvinnodagen

Följande utspelades i mitt facebookflöde för en liten stund sedan:

Man 1: Sitter, dagen till ära, på workshop om känslor med en man och tio kvinnor. Och tänker att alla rädda män kanske skulle ha nytta av en alldeles egen dag. För världen skulle onekligen behöva lite fler mjuktuffa trygga vuxna machomän. Och lite färre av alla dessa små otrygga låtsasmachomän som blir livrädda bara de hör ordet feminism 😉

Man 2: Klassisk härskarteknik-trick skulle jag vilja kalla vad du precis gjorde – har man åsikter om feminismen som politisk ideologi är man ”rädd” och ”otrygg”. Det är väl ungefär som att säga att Fredrik Reinfeldt inte är sosse för att han är rädd för solidaritet och känner sig otrygg på möten med arbetarkommunen. Kommer han bara över dessa totalt irrationella känslor kommer även han bli en fin gråsosse! 😉

Utan att överhuvudtaget värdera kan jag konstatera att vissa ord, begrepp, tecken provocerar mer än andra.

Jag kan tänka mig att ordet mjuktuff i vissas tolkning är en oxymoron (självmotsägelse) medan i andras en självklarhet. Jag kan också tänka mig att vissa vill vara en machoman och andra skyr definitionen som pesten. Och jag känner inget behov av att ytterligare dryfta begreppet feminism för att du ska förstå.

För det beror på. Vad du lägger i ordens betydelse beror på din egen erfarenhet, dina värderingar och attityder. Vad är du lärd att lägga i orden? Din hjärna är både plastisk och elastisk. Vill du lära om?

Ett ord är ett tecken för något, oftast ett begrepp eller en definition. Valet av tecken är ohyggligt betydelsefullt för att du ska nå önskad effekt av din kommunikation. Särskilt i det skriftliga formatet. För när rösten, tonen, tempot och melodin försvinner är tecknet det enda som återstår.

Jag brukar ta exemplet att manipulera, övertala, övertyga och lägga upp det så att folk låter sig påverkas. Läs begreppen en gång till och känn efter vad det betyder för dig. Vilka känslor de väcker i dig. Manipulera, övertala, övertyga, påverka. I min värld går de från att vara starkt negativa och olustiga över det neutrala till det positiva och behagliga.

Vilka ord kommunicerar ditt budskap bäst så att det passar din målgrupp i det utvalda sammanhanget du verkar i så att ditt/avsändarens syfte uppnås?

Ord är makt och ord gör skillnad. Fortfarande.
Konstaterar Camilla

Leave a Reply

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.