Vi kan tala om hur absurt det ena eller det andra är. Ibland är det bara ord som inte når hela vägen fram. Men bildens retorik är stark.
Jag trycker hela tiden på betydelsen av att tala i bilder, att skapa bilder med dina ord, beskriva ditt budskap så målande som möjligt.
Varför? För att ditt minne har lättare att komma ihåg ett budskap som börjar spela som en film innanför dina ögon.
Bilder öppnar upp associationsbredden så att du som mottagare i större utsträckning kan läsa in vad du vill.
Och bilder kan säga saker som du inte kan. På temat du har inget sagt utan de har tolkat …
Kort-kort retorisk analys.
Genom att sätta två rätt unga barn i en för dem naturlig omgivning (bibliotek, klassrum och gympasal), i naturliga kläder och frisyrer, ge den ena något som vi alla tolkar naturligt för barns lek (klassisk sagobok, en boll och ett kinderägg) samtidigt som det andra barnet håller ett icke naturligt inslag – ett vapen – i hand, skapas en stark motsägelse redan i bilden.
Copyn förstärker densamma.
Bild 1: We won’t sell Kinder chocolate eggs in the interest of childrens safety. Why not assault weapons?
Bild 2: We ban the game of dodgeball because it is viewed as being too violent. Why not assault weapons?
Bild 3: We keep the ”Little Red Riding Hood” out of school bacause of the bottle of wine in her basket. Why not assault weapons?
Budskapet blir så absurt att det provocerar. Prova läsa en amerikansk facebooktråd på en av bilderna så förstår du vad jag menar.
Och avsändaren? MOMS DEMAND ACTION – for Gun Sense in America.
Briljant. För det upprör, stör och berör.
Konstaterar Camilla
Sinnes…