Det här med att argumentera med bilder har du säkert hört om många gånger redan. För att det fungerar.
Titta nu på filmen. I texten nedan kommer en spoiler som förminskar din upplevelse.
Tillbaka? Ok, då kör vi:
Denna film har nu långt över en miljon visningar på YouTube. Ja, visst är det bedårande med en ung tjej som stakar sig och uppenbarligen är väldigt nervös inför inspelningen. (Titta bara hur otroligt lycklig hon ser ut att vara när hon är klar!) Men det är inte därför spridningen har blivit så stor. Anledningen till att folk tittar, gillar och delar handlar om att de berörs av budskapet på ett djupare plan. Dramaturgin är väl genomförd. Jag gillar att hon tar det extra steget och fullt ut visar på konsekvenserna. Det hade varit så lätt att stanna vid att visa den första organiska potatisens tillväxt. Men det gör hon inte. Det hade också varit lätt att överambitiöst sedan inte vilja släppa argumentationen och dumdristigt börjat rabbla hur mycket mer den ena potatisens blast vägde jämfört med den andra eller dylikt, men hon faller inte i den fällan heller.
Styrkan i bilderna sitter i att de lämnar över tolkningen till dig. Om du stannar innan. Och när du blir en medproducent av budskapet gör du det till ditt. Det betyder dels att du kommer att komma ihåg det i betydligt högre utsträckning, dels att du kommer att vidarebefordra det i sammanhang där den ursprungliga avsändaren inte finns.
Så, är det dags att byta till ekologisk mat?
Konsumerar Camilla
Om du gillade det här inlägget – gör som över 500 andra och skriv upp dig på mitt nyhetsbrev ”Retorikiskas funderingar” som du finner i högerspalten (dator) eller längre ned (mobil).
Gilla Retorikiska på Facebook!Följ Retorikiska på twitter!