fbpx Skip to main content
Okategoriserade

6 myter om kriskommunikation

Förra veckan talade en av Sveriges främsta kriskommunikationsexperter, Jeanette Fors Andrée, på min gamla institution IHR (Stockholms universitet). Det var en fullspäckad föreläsning baserad på sju års forskning. Hennes kunskaper skulle kunna fylla en hel bok. Och det har de: Modern kriskommunikation heter den. Jag begränsar mig till att förmedla de sex myterna kring kriskommunikation och vad du bör göra istället. För det som händer när du hamnar i kris är att det famösa tunnelseendet infaller. Och då är det lätt att reflexerna får styra. Experten säger alltså att du ska gå emot det som är inpräntat i dig och tänka tvärtom. Provocerande …

Myt 1: Ta reda på fakta innan du kommunicerar.
Gör istället: Vänta aldrig. Säg att du inte vet. På så sätt behåller du initiativet när krisen är ett faktum.

Myt 2: Gardera dig mot kritik.
Gör istället: Besvara alla frågetecken. ALLA. Säger du A, säg även B. För om du lämnar ett frågetecken i luften svarar någon annan åt dig. Och då har du tappat initiativet.

Myt 3: Upprätta en kommunikationsplan.
Gör istället: Upprätta en åtgärdsplan. Visa på vad du gör för att inte hamna i samma kris igen.

Myt 4: Minimera krisen proportioner. Gör inte krisen större än den är.
Gör istället: Ta ansvar. Erkänn att det är krisläge men strunta i att försöka minimera krisens proportioner. Minimera istället krisens konsekvenser.

Myt 5: Säkerställ ”business as usual”.
Gör istället: Strunta i ”business as usual”, det läget är redan lämnat. Alla vet redan att ni har en kris och i den situationen kan folk inte, klarar folk inte. Hantera krisen här och nu.

Myt 6: Förklara krisen utifrån ledningens helhetsperspektiv.
Gör istället: Förklara krisen utifrån det individuella perspektivet. Bryt ned krisen till varje aktör så att de får en anpassad aktion. Hur kommer den här krisen att påverka dina kunder? Dina leverantörer? Det är bättre att du går ut och berättar hur det faktiskt är än att andra börjar spekulera. Återigen, det handlar om att äga initiativet.

Nyfiken? Intressant? Längre och mer uttömmande tankar kring detta finns i Jeanettes gästinlägg hos the Brand Man.

Rekommenderar Camilla

One Comment

Leave a Reply

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.