I veckans avsnitt gästas Retorikiska podden #retpod av copywritern Sedir Ajeenah och AD:n William Löthman från Garbergs (reklambyrå). Båda är prisade reklamare som arbetar med digitala uttryck. Vi inledde med deras idéprocess för att sedan spåra vidare till spridning m.m.
Ett av projekten vi talade om var BRIS Abused Emojis som inte bara har fått internationell spridning modell gigantisk utan även gjort skillnad, så där på riktigt, i många barns liv. Om jag var du skulle jag ladda ned dem omedelbart genast. Här kan du läsa mer om dessa Abused Emojis.
Ett annat var First Person Lover där Garbergs vis Ajeenah och Löthman skapade ett spel som driver med våldskulturen i ett av världens mest våldsamma spel för att driva försäljning av Björn Borgs nya kollektion. Behöver jag säga att PewDiePie snappade upp det?
Och slutligen men inte slutgiltigt var Los Santos Pride för Stockholm Pridefestival ett av de stora samtalsämnena i veckans avsnitt av Retorikiska podden. En mod är ett tillägg som kan skapas av externa kodare och sedan laddas ned till befintligt spel. Så medan du kör runt som en galning i GTA kan Los Santos Pride pågå längs med huvudgatorna. Tack och lov är koden stängd så att det är omöjligt att köra över deltagarna … (På temat signaler sänder signaler som sänder signaler.)
Nyfiken på Sedir Ajeenah? Kolla in Ajeenahs sajt eller hans LinkedIn. Naturligtvis har även William Löthman egen sajt och LinkedIn. Och vill du se vilka han har koll på för att hålla sig ajour med trender kollar du in Willes twitterkonto.
Oavsett reklamens betydelse för påverkan – ord är makt och ord förför. Alltid. Och om jag vore du skulle jag se till att följa Retorikiska i sociala medier för att säkerställa att jag inte missar något.
Retorikiska på facebook Retorikiska på twitter Retorikiska på LinkedIn Dekonstruerat på InstagramPeppar Camilla Eriksson, retorikiskan
Podcast: Play in new window | Download