JOHANNA SNICKARS
Snickars är idag kommunikationschef på Microsoft. Men det var inte målet från början. Hon har läst journalistik och retorik och valde PR som yrkesområde. Första gången jag träffade på henne var när hon var PR-chef på Nordnet. Det var faktiskt Snickars som tipsade mig om att plocka in deras dåvarande sparekonom Günther Mårder i #retpod. Vi hann prata om retoriken inom PR, krisretoriken likaså, men framförallt ägnade vi vår timme åt att prata om Snickars specialiteter digital PR och person-PR.
Om Nordnet-tiden.
Johanna var exempelvis en av framgångsmakarna bakom den oerhört populära Sparpodden där ovan nämnda Günther Mårder agerade sparekonom och programledare. Innan de båda lämnade Nordnet hade podden långt över 50 000 unika lyssnare varje vecka. Jag bugar och tar av mig hatten.
Vi benade lite i hur de gjorde för att bygga lyssnarskaran och det handlade mycket om att skapa attraktiva blogginlägg som följde med varje program med pop-up-undersökningar som gav lyssnarna och bloggläsarna möjlighet att återkoppla på innehåll, programledare, form, tonalitet etc.
Vi pratade även om de filmer som de spelade in med Mårder som talesperson. Innehållet styrdes av vad besökare på sajten läste för blogginlägg samt vad de skrev i frisvaren på Sparpoddens undersökningar. Det handlade således inte om vad Nordnet tyckte var intressant och ville förmedla utan snarare vad besökarna och kunderna ville veta mer om.
När det gäller företagsfilmer brukar frågan om längd på innehållet ofta komma upp. Själv föredrar jag korta informativa munsbitar på 2-3 minuter. Snickars och gänget på Nordnet kom fram till ungefär samma längd. På statistiskt sätt. Hinner man säga något på så kort tid? Absolut. Kolla in min retorikiska film för Företagarna om du inte tror mig.
Och våga använd samma innehåll i olika kanaler. Kom bara ihåg att anpassa budskap då varje kanal har sin säregna målgrupp.
Om talespersoner eller som vi även kallar det: person-PR.
För att nå PR-framgångar genom nyttjandet av talespersoner tänker Snickars mycket på att välja personer som bäst når ut, är tillgängliga, bygger förtroende och som stärker företagets varumärke. Och – needless to say? – det är inte alltid de som anses som experten inom området som är bästa talespersonen … När hon började på Microsoft fanns det över 40 talespersoner på webbplatsen. Det är idag reducerat.
Vem tycker att det är roligt att nyhetsvärdera? Vem tycker att det är intressant att hålla koll på vad som sker i branschen och i resten av omvärlden? För det gäller att ha PR-glasögonen på om man ska lyckas sätta agendan själv och komma ifrån det reaktiva träsket. Grundläggande är så klart att förstå journalistisk nyhetsvärdering.
Till sist.
Gör gärna som Johanna Snickars gjorde och rekommendera gäster till Retorikiska podden.
Poddar Camilla
Jag vill låta smartare!Strålande, bara att signa upp >
Podcast: Play in new window | Download