fbpx Skip to main content

BRÖLLOPSTAL. STUDENTTAL. FÖDELSEDAGSTAL.

Hela det här inlägget handlar om tal, talskrivning och hur du framför ett tal. Jag har bloggat otaliga gånger om detta ämne och detta är mitt försök att samla allt om tal på en enda plats. För att inte denna sida ska bli ett monster har jag därför valt att strukturera det hela som en att-göra-lista med ytterligare fördjupningar.

OBS! Under uppbyggnad. Bokmärk gärna och kom tillbaka snart så kommer sidan att vara fullt utbyggd.

1. It’s the emotion, stupid.

Att hålla ett tal handlar om att ge din publik en upplevelse. Och ju bättre du är på att bygga mot ett klimax med känslor desto mer emotionellt involverade blir din publik. Och det är med känslor vi triggar påverkan och minne.

2. Jag är ingen talare men …

Helt krasst – håll inget tal då. Jag fattar att det kan låta drygt från en talskrivares mun att kommentera den här sortens inledningar, men jag vet att jag inte är ensam om den reaktionen. Gör dig själv och alla oss andra tjänsten att hoppa över just detta intro. Tänk istället att du XXXX

3. Vad är poängen?

Snälla ha en. Och låt den handla om den som officiellt är huvudpersonen. Det betyder alltså att det inte ska handla om dig. Du hörde rätt.

Vad är det du vill att folk ska tycka, tänka, känna, kunna, veta, göra när du är klar? Börja med att tänka på det retoriska syftet innan du går vidare.

Vem är det du talar med? Vad vill du att de ska komma ihåg? Varför är ditt budskap viktigt för dem? Så många frågor, oftast så få svar. Se till att det inte gäller dig.

4. Planera en konsert.

Oavsett var du talar, vem du talar med och vad du talar om vill jag att du tänker att du planerar en konsert. Håller du ett kort tal skriver du en låt. Tänk intro, verser, brygga till refrängen som har ett fras som fastnar, eventuellt fler verser och är det en popsång kommer ett stick och är det en schlager har vi en tonartshöjning i slutet. Fasta mönster gillas av hjärnan. De är förutsägbara och vi kommer lättare ihåg dem. Kom ihåg att även göra något oväntat. Vad betyder till exempel kärlekssorg i dur?

Och när vi ändå är inne på struktur – för det är det vi pratar om här – tänkte jag att du ska få två olika format av mig: nubbetalet och popsångstalet. Den första är på temat då-nu-sen och enkel att fylla med ditt innehåll. Popsångstalets struktur är mer för dig som är ambitiös och vill hålla ett lite längre, mer bearbetat tal.

5. Vackra, effektiva och påverkande fraser.

För HUR du säger saker spelar roll. Kolla gärna in samlingssidan Retoriska troper och stilfigurer där jag samlar exempel allteftersom.

När du berättar en berättelse som skapar bilder hos den om lyssnar eller läser förflyttar du dem i fantasin till dig. När du talar i mönster blir hjärnan lycklig för den gillar de slutna loopar som stilfigurerna ger. Publiken blir medproducenter av ditt välformulerade budskap vilket gör det lättare för dem att göra det till sitt. Bingo. För när du håller något slags hyllningstal vill du att publiken ska känna något – stolthet, identifikation, avundssjuka (alla känslor är inte positiva, men de kan vara fördelaktiga ändå).

6. Målet är skratt och tårar,

För utan känslor blir du bara pinsam och platt. Ingen prestationsångest nu – det är mycket enklare att få folk att skratta än du tror. Det handlar bara om att få folk att tro att du är på väg åt ett håll för att sedan kvickt ändra riktning. Du behöver inte vara någon som vanligtvis får människor att skratta i uppsluppna samtal. Komik är retorik och det finns strukturer som hjälper dig nå fram.

5 retoriska sätt att bli en roligare talare analyserade jag ett avsnitt av Parlamentet där Robert Gustafsson och David Batra excellerade.

7. Sjung ut.

När det väl är dags att stå i allas uppmärksamhet är det bara att gilla läget.

Det är lätt att komma igång ordentligt när adrenalinet sprintar i kroppen. Tänk på att styra kraften: variera längden, variera tonarten, variera rytmen, variera tonhöjden, variera styrkan, variera takten, variera rösten. Du fattar.

8. Du är helt fantastisk.

När du står där och ska hålla ditt tal är du helt fantastisk. Om du tycker att det känns nervöst kan du sjunga upp innan och massera magen hårt. När du står där bestämmer du dig för att köra. Du kan ta ett litet steg framåt precis innan du sätter igång för att markera för dig själv att nu kör du. (Och publiken uppfattar oftast samma sak, vilket hjälper.) Jag brukar säga att vi har en massa olika personligheter inom oss. Välj den del av dig som tycker att det känns roligast att stå i rampljuset. Välj henne eller honom. Och stå bakom för stöd och trygghet. Ser du vad jag menar? Tro på dig själv. För du är helt fantastisk.

Talskriver Camilla

Jag vill låta smartare!
Strålande, bara att signa upp >

Leave a Reply

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.