Det här med stilfigurer och deras betydelse för upplevelsen av ditt budskap … Jag tror att de flesta av oss underskattar betydelsen. Därför tänker jag återuppta min ambition att sprida retoriska troper och stilfigurer till dig, kära läsare, så att du i högre utsträckning börjar införliva dem i dina ord. För då kommer du att lyckas påverka fler.
Idag handlar #veckansretorikiska (inte ultimat tag, jag vet) om noëma.
Noëma
Min syster brukar försöka peppa mig med frasen ”Efter solsken kommer regn” och ser så glad ut att jag inte kan låta bli att skratta. Fastän det blev helt fel. Igen. Min syster är nämligen känd för denna retoriska stilfigur, dvs att omformulera vedertagna uttryck.
Ett noëma gör en sentensanspelning – en omformulering av ett känt talesätt eller ordspråk. När du nyttjar denna stilfigur i ditt språk bryter du förväntningarna på kommunikationen. Det sticker till. Folk stannar upp i tankeflödet och budskapet får en plötslig energiinjektion.
I fredagens Fokus kunde vi se annonsen från bilden ovan. Rubriken ”Köpa är silver, dela är guld.” Det är en omkastning av ett vedertaget uttryck som vi alla känner till – ”Tala är silver, tiga är guld”. Syftet är att du som läsare ska reagera på felet och stanna kvar för att förstå. Precis som syftet alltid är för en rubrik: att agera inkastare. (Vill du kolla in några fler sätt att formulera en rubrik som leder till läsning kan du kolla in inlägget ”9 rubriker som lockar till läsning”)
Och det finns fler. I samma tidning hittade jag följande annons från Carlsberg:
Hela detta nummer av Fokus är dedikerat klimattoppmötet i Paris. Jag tycker att det är härligt att se hur form bär budskap hela vägen fram. Inte bara är samtliga artiklar om miljöfrågan från olika perspektiv, till och med annonserna. Kudos Fokus.
Och springer du på något du tror är en retorisk stilfigur – mejla, facebooka eller twittra mig är du snäll!
Analyserar retoriskt gör Camilla