Jonas Morian är en av grundarna till Makthavare och det är i den rollen som jag först stötte på honom. I Almedalen, så klart. Han har tidigare suttit som presschef på Attendo och just nu heter största kunden Almega. Det är med anledning av hans politiska kommunikationsbakgrund och erfarenheter som jag bad honom bli min gäst i veckans avsnitt av Retorikiska podden. För är du liksom undertecknad intresserad av Public Affairs och lobbying finns det mycket att lära av denna man.
Morian och jag talade om vad lobbying är (och kanske framförallt vad det inte är), vem som lobbar och varför. Och vi talade även om hur det kan gå till och vad journalister har för roll i sammanhanget. Egentligen.
Skillnaden mellan Public Affairs och lobbying? Enligt Morian själv handlar PA om företag och organisationers kontakter och kommunikation med politiska beslutsfattare utan att nödvändigtvis implicera påverkan i den offentliga politiken eller i specifika beslut. PA kan handla om ”långsiktigt arbete för att sätta bilden av företag eller organisationer och deras agenda” medan lobbying har ett betydligt snävare fokus både i tid och resultat.
Vill bara addera att jag gillar hur han reagerade när jag satte press på honom. En erfaren presschef låter sig inte rubbas. Så inte heller Morian.
Konstaterar Camilla
Jag vill låta smartare!Strålande, bara att signa upp >
Podcast: Play in new window | Download