fbpx Skip to main content

Årets retorikiska julkalender utforskar makt och påverkan. Jag inleder med en överblick av olika sorters propaganda och ser efter om propaganda verkligen fungerar.

Alfred McClung Lee och Elizabeth Briant Lees forskning (1939) vid the Institute for Propaganda Analysis resulterade i en klustring av sju propagandamönster: Name CallingGlittering GeneralityTransfer, Testimonial, Plain Folks, Card Stacking och Bandwagon.

Detta är lucka sju.

Bandwagon.

”Alla – i alla fall alla i vår grupp – gör det.” Med andra ord: Eftersom alla andra i den grupp du antingen tillhör eller vill tillhöra redan har sagt ja, redan tycker eller redan gör bör du också göra det. För att du vill fortsätta tillhöra gruppen, eller hur? Jump on the bandwagon.

Detta propagandamönster är identiskt med den socialpsykologiska principen ”sociala bevis”. Same same but different names. Bakom står ditt behov av att ta genvägar vid beslut. Det är något du lär dig från barnsben, för du klarar inte av att medvetet analysera och välja mellan allt hela tiden. Så när många andra – särskilt de som liknar dig – redan har tagit ett beslut gör du det lätt för dig och följer med. För du tror att de gjort analysen åt dig och kommit fram till att detta är ett bra val.

Barn är väldigt duktiga på att använda Bandwagon. Du gjorde det säkert själv. Kanske försökte du övertyga mamma eller pappa om att även du skulle få: vara ute till en viss tid, en viss jacka, gå på ett visst party, en treväxlad cykel med bockstyre. Och hur gjorde du? ”Alla andra får ju!” Jag vet inte hur det gick för dig, men min mamma lät sig inte luras. (Och så blev jag talskrivare. Av någon outgrundlig anledning.)

Hur används detta i reklam? Lensway vill genom att säga att miljontals andra redan har valt dem, redan är deras kunder, borde du också bli det. Jag har sett detta propagandamönster i otaliga annonser. Det kan också heta allt i kombination med marknadsledare, årets, bäst i test etc. En riktig slamkrypare i sammanhanget är Pepsis ”the Pepsi generation”. En hel generation dricker Pepsi.

Och politiskt? Vi vill rösta som alla andra. År in och år ut görs vallokalsundersökningar. Sedan kommer resultatet. Dagar efter resultatet är känt görs fler väljarundersökningar. Helt plötsligt är det statistiskt sett fler som har röstat på det vinnande partiet än på valdagen.

Gör som alla andra. Eller inte.

Utmanar Camilla

Om du gillade det här inlägget – skriv upp dig på mitt nyhetsbrev ”Retorikiskas funderingar” som du finner i högerspalten.

Gilla Retorikiska på Facebook!Följ Retorikiska på twitter!

Tidigare inlägg om propaganda:
Lucka 1: Name Calling
Lucka 2: Glittering Generality.
Lucka 3: Transfer.
Lucka 4: Testimonial.
Lucka 5: Plain Folks
Lucka 6: Card Stacking

One Comment

Leave a Reply

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.