Vänsterpartiet har idag valt Jonas Sjöstedt till ny partiordförande. Nyfiken som jag föddes tog jag fram datorn och började febrilt knattra ned alla pläderingarna för att se vilka ord och begrepp som användes för att förorda Sjöstedt. Det är både en brokig skara och ett genomgående mönster som träder fram. För enkelhetens skull har jag ordnat dem i alfabetisk ordning. Vi tar orden först:
ansedd (väl)
antikapitalist
antirasit
arbetskapacitet (hög)
arbetsrätt (bevandrad i)
begriplig
bred
djup
ekonomi (bevandrad i)
engagemang
enkelt
eumotståndare
feminist
förebild
förtroendeingivande
höjd
inkännande
inspirerar
integritet (stor)
karismatisk
konstruktiv
kunnig
lagspelare
ledare
lugn
lyhörd
medial
metodisk
miljö
pedagogisk
populär
profet
resonerande
respektingivande
retoriker
räddare
självförtroende
socialist
stilig
trafikpolitik (kunnig inom)
trygg
tydlig
varm
ödmjuk
Vissa ord användes naturligtvis oftare än andra, bl a feminist, socialist, trygg, och tydlig. Så hur blev den retorikiska tårtan av ethos, logos och pathos? Min bedömning är att pläderingarna valde att fokusera på nyttans argument (logos) men där varken trovärdigheten i karaktären (ethos) eller de emotionella inslagen (pathos) låg särskilt långt därefter. Logos stod för 37%, ethos för 33% och pathos för 30%. Med andra ord en mycket väl avvägd tårta.
Några fraser talade särskilt starkt till mig:
”Han har bredd, djup och höjd.” En trikolon med stark metaforisk kraft. Associationsbredden är vidöppen och vi mottagare kan läsa in nästan vad vi vill i detta. Vilket leder till stark identifikationsfaktor.
”Jonas är väl ansedd både inom och utom partiet. Han lyckas med konststycket att bli profet i sitt eget län.” Det är ett gammalt uttryck som används med sin motats. ”Ingen är profet i sin egen hemstad/fädernesland” kommer från biblen. (Matteusevangeliet 13:57.) Att bryta det förväntade i ett vedertaget uttryck skapar energi som mycket fördelaktigt kan överföras. I det här fallet till Sjöstedt.
”Vart jag än går så talar alla om Jonas, frågar alla om Jonas.” En partiordförande behöver bland annat väcka intresse. Detta uttalande säger att han gör just det, genom att berätta om de reaktioner hon möter. Vi mottagare slutför budskapet själva, blir medproducenter av det och integrerar budskapet i mycket högre utsträckning.
Ser fram emot söndagens tal från Vänsterpartiets nye ordförande gör Camilla
Undrar hur listan sett ut om man hade lagt in alla nomineringarna i wordlenet. Hade dock krävt mer text och upprepningarna för att få någon effekt. Tips för framtiden!
🙂
Du glömde metallarbetare, nämndes en del gånger och inte helt oviktigt i detta partiet
Du har helt rätt Adam! Och i snitt varannan inledde med att benämna publiken ”kamrater”.
Tackar för din kompletering gör Camilla