Igår hade Guldägget vernissage med alla nominerade bidrag. Otippat var undertecknad på eventet i Stockholm. Det är kul att springa runt och titta på bidragen. Ja. Men ännu roligare är det att kunna ta del av tankarna bakom kampanjerna. Och där blir det tydligt att reklam är en komplicerat kanal.
McDonalds.
Tanken bakom McDonalds kampanj var inte så tokig:
”En cheeseburgare, paj eller läsk kostar inte mer än några slantar. Med lite tur har du dessa glömda i skrymslen och vrår hemma, till exempel mellan soffkuddarna eller i fickorna på ett plagg som ligger i tvätten. Det behöver inte krävas mer än så för att kunna gå till McDonalds.”
Utförandet har dock mycket att önska. För när flera personer inte förstår tänket utan att läsa förklaringen har formen inte burit budskapet. (Vi var fem.)
Triss.
Triss utomhusreklam har jag däremot gått och varit lycklig över. Hur mycket närmare formen kan budskapet komma?
Här är deras bidragsbeskrivning:
”Det som är speciellt med Triss är att man, bara genom att skrapa, kan vinna mycket pengar på bara ett ögonblick. Plötsligt händer det. Plötsligt händer det har även varit pay off för Triss under många år. Med vårt nya manér för utomhus och print är förhoppningen både att förvalta det arv av bra reklam som tidigare skapats för Triss och samtidigt komma tillbaka till det Triss egentligen handlar om: de pengar man faktiskt kan vinna genom att skrapa.”
Polarpriset.
Och Polarprisets grafiska illustration över vem som tilldelats årets ära bygger helt och hållet på förförståelse. Briljant! Precis det jag skrev om igår. Eller vad tycker du?
Längst ned förklarar de vem Paul Simon är: ”En av vår tids största låtskrivare, som har byggt broar över troubled water och förenat människor och världsdelar i över 50 år.”
Synd att de känner behovet av att inkludera en förklaring av tecknet i själva annonsen. Antingen kan du din musikhistoria eller så gör du inte det. Vet du inte vem som skrivit ”Bridge Over Troubled Water” kommer du inte att förstå Paul Simons storhet och därigenom inte heller förstå varför han ska få Polarpriset. I min värld ingår du därmed inte i målgruppen annonsen vänder sig till.
King är således kung.
Hyllar Camilla