Igår skrev jag om hur mottagandet av ditt budskap styrs av formen. Och fokuserade på din stilnivå. Idag tänker jag titta närmare på vad retoriken säger om stilnivå. Eller stilarter.
Som vanligt utgår allting alltid från målgruppen. Vem är det du ska tala med? Vilken social status har du som avsändare hos dem? I vilket sammanhang kommer du att tala med dem och vad är syftet med ditt budskap? Jag har skrivit om intellectio – att förstå tidigare. När du har satt Ciceros fem variabler är det dags att välja retorisk stilnivå. Det finns tre. Kom ihåg följande: Du är förmäten om du höjer dig över din sociala nivå. Du är simpel om du sänker dig under den.
Höga stilen – genus sublimis.
I den höga stilen gäller det att använda upphöjda och vackra ord i en jämnt flytande ström. Ett högtidligt språk som smyckas med många troper och figurer exempelvis hyperboler (överdrifter), apostrofer (utrop med syfte att skapa känslor), retoriska frågor (du framför din mening i form av en fråga för att bekräfta eller förstärka ett argument) och anaforer (meningar börjar på samma sätt) etc.
Ett högtidligt språk passar bäst för högtidliga situationer: tal vid bröllop, dop, installationer, firandet av nationaldagen, skolavslutningar, politiska tal i Almedalen etc.
Här är det lätt att gå för långt och istället uppfattas som uppblåst, svulstig och pompös. Vanliga fel är att införliva ålderdomliga eller alltför nya ord, döda metaforer och fraser som är alltför upphöjda och formella för att tjäna sitt syfte i detta sammanhang.
Nutida problemområden med hög stil stavas juridiska och byråkratiska. Se gärna gårdagens inlägg om stilnivå för förtydligande och fördjupning. Och en annan vanlig plats för den höga stilen finner du i predikan.
Movere är det retoriska syfte som bäst nås genom genus sublimis: Att beröra. Och därigenom är pathos det medel för övertygande som starkast byggs genom denna stil.
Som vanligt handlar det om att variation bygger ditt tal bäst. Hög stil bör du använda i ditt peroratio, avslutningen. Det är där du vill entusiasmera, väcka engagemanget hos din målgrupp och röra deras känslor. Så att de tycker, tänker, känner och gör det du avsett med din framställning.
Orerar Camilla
One Comment