Idag är det exakt 45 år sedan vi gick över till högertrafik. Snacka om kommunikations-utmaning. Jag skrev om ett liknande exempel i min bok och jag bjuder därför på några tankar om vad som bör föregå en kampanj.
Ibland är det inte rätt att kommunicera. Ibland är det bättre att gå en femkamp på Gröna Lund, bowla eller köra lite paintball för att öka samhörighetskänslan i gruppen. Ibland är en PowerPointpresentation helt fel – visa en filmsnutt istället. Ibland är det inte ens ett kommunikationsproblem. För att veta huruvida det som ligger på bordet är ett kommunikationsproblem eller ej, ställer du dig frågan: Går detta att lösa med endast kommunikation? Det låter enkelt, nästan lite banalt, men i verkligheten är det många som går fel. Du kommer nämligen aldrig att lyckas att kommunicera bort ett problem som inte är ett kommunikationsproblem.
Ta till exempel bilbältet. Före 1975 fanns ingen lag om bilbältestvång. Det genomfördes massiva kommunikationskampanjer för att övertyga folk om bilbältets förträfflighet när det gällde att rädda liv. Till ingen nytta. Man visade krocktester, det rabblades statistik, nyttan beskrevs på ett trovärdigt och känslomässigt sätt – inget hjälpte.
Utvecklingen av bilbältena gick framåt. I början av 1960-talet blev det vanligare och vanligare med smidiga trepunktsbälten. Ändå steg inte användningen nämnvärt.
Var detta ett kommunikationsproblem? Kurth (1981) talar om tre sätt att analysera kommunikationsbehovet vid en viss situation. Han kallar det för de tre E:na: Education, Engineering och Enforcement. I fallet med bilbältet handlar det till stor del om en strategiskt smart planerad kommunikationsinsats. Men vi kan inte kommunicera bort ett fysiskt problem.
Eftersom folk inte ville använda bilbältet trots massiva informationsinsatser (Education) hade en ingenjörslösning (Engineering) varit att utrusta nya bilar med en kombination av tyngdregistrering och ikopplat bilbälte för att kunna starta motorn.
Det blev Enforcement som vann laga kraft. Riksdagen fattade 1975 beslutet att personer i bilens framsäte var tvungna att använda bilbälte. Dock dåligt genomtänkt, särskilt med tanke på de enorma krafter som sätts i rörelse när en (liten) kropp slungas framåt i bilen vid en frontalkrock. Kanske har ni rätt ålder inne för att komma ihåg bilderna av barn i baksätet som förvandlas till elefanter vid en krock? Nåväl, 1986 var alla över 15 år bundna av lag om bilbälte i baksätet och 1988 inkluderas även barnen.
Så, när är det läge att prata och när är det läge att vara tyst?
Frågar Camilla
One Comment