Har du riktigt otur plockar vi upp dig gratis. Det är Sjöräddningssällskapet som ber om ekonomiskt stöd för sin verksamhet. Av dig som brukar vistas på sjön. Med tanke på hur många som verkar vilja vara onyktra när de kör snabba motorbåtar tänker jag att Sjöräddningssällskapet inte borde ha några som helst problem att vältra sig i pengar. Men folk verkar inte tänka så. Nåväl, ”Har du riktigt otur plockar vi upp dig gratis.” är en självmotsägelse – en paradox – som väcker nyfikenhet genom den oväntade vändningen. I det här fallet mycket lyckosamt nyttjat i rubriken. För jag läste annonsen. Och alla är vi unika men ingen är unik. Om jag läste, trots att jag inte har båt, läser fler.
Paradoxens styrka ligger i undermeningen som träder fram mellan orden. Under ytan. Det blir en ordgåta som läsaren får lösa. Och vi känner oss smarta och tar därför till oss budskapet i högre utsträckning.
Ordnörd som jag är blir jag väldigt förtjust i väl formulerad copy (Och ja, särskrivningen är medveten.) Känner du igen greppet? Svenska spel använde samma stilfigur i reklamen för Triss med copyn: ”Med lite tur får du tio år. I bästa fall livstid.”. För det är det oväntade som får oss att haja till, att uppmärksamma budskapet och läsa vidare.
Fler förslag på hur du skriver rubriker som lockar till läsning hittar du här.
Förmedlar Camilla