Har just lämnat Miljöpartiets pressträff inför kvällens tal. Lätt konfunderad. Det enda hon talade om var hur ROT-avdraget ska utökas. Det är fyra konkreta förslag under rubriken hållbar konsumtion:
• Sänk momsen för skomakare, skräddare och cykelreparatörer från 25 till 12 procent.
• Driv krav i EU på att få sänka momsen på fler reparationstjänster.
• Inför ROT-avdrag för reparation och service av maskiner och inventarier.
• Underlätta för arbetsgivare att erbjuda anställda cykel inklusive service.
Om detta är allt hon tänker prata om i kvällens tal kommer Miljöpartiet fortsatt att sjunka i opinionsmätningarna. En av journalisterna på plats frågade om han kunde reparera sin iPhone om Miljöpartiets förslag går igenom. Romson missar helt ironin. Mitt första råd till språkröret blir således: Börja analysera huruvida människor menar det de säger eller inte. Innan du svarar. Det blir så konstigt annars.
Fjolårets tal av Åsa Romson var så dåligt, på så många sätt, att mina råd blir av grundläggande karaktär. Jag ska försöka fatta mig kort.
1. Vad vill du att din målgrupp ska tycka, tänka, känna, göra efter att du har talat klart? Verbalisera ditt syfte. För det dunkelt sagda är fortfarande det dunkelt tänkta.
2. Vem talar du till? Det räcker inte att tala till alla röstberättigade i Sverige. Då kommer ditt budskap bli alldeles för platt, urvattnat och intetsägande.
3. Tala om mer än förslaget att reparera för mer hållbar konsumtion. Du behöver inte ta upp varenda punkt i Miljöpartiets program, men fler än ett är att föredra i detta fall. Håll dig gärna till tre, och underbygg dessa tre huvudbudskap ordentligt.
4. Påståenden behöver sina bevis för att vi ska ta dem till oss. Och bevis kan du bygga genom att använda citat, jämförelser, fakta/statisktik och erfarenheter. Egna eller andras, det spelar ingen roll. Tala enkelt. Var konkret med det du vill att vi som lyssnar ska komma ihåg och var abstrakt med det som behöver sägas men som du inte vill att våra minnen registrerar. Försök säga något lite oväntat – det gör att våra hjärnan hoppar till av glädje och när vi känner lust flödar dopaminet som är det hormon som är en förutsättning för att det protein som är vårt minne ska bildas. Jobba hårt med trovärdigheten, känslor och bilder. Som vi får slutföra själva.
5. Tänk struktur. Börja med en inledning som väcker vår nyfikenhet, dra sedan en visionär berättelse om varför Miljöpartiet är det främsta partiet och locka med lösa trådar om vad budskapet kommer att handla om innan du är där. På så sätt känner vi oss smarta och gillar dig. Ge oss budskapet och underbygg det med argument. Ge oss något svagt motargument som du på väl avvägt sätt, tänk tonalitet, avfärdar så vaccinerar du oss till att gå på det argumentet i något annat sammanhang där du inte är. Och avsluta med en uppmaning.
6. Formulera dig väl. Det finns stilfigurer och troper samt beteckningar av en anledning – det gör det lättare för oss att komma ihåg och sprida ditt budskap till andra. Lägg kraft på att hitta den finurliga formuleringarna så slipper du lägga kraft på att övertyga. Du blir mera framgångsrik så.
7. Låt passionen glöda. Vi är inte så logiska – vi är zoologiska. Se till att du talar om det som målgruppen vill höra, på det sätt de vill höra det. Ja, ge dem nyttan med Miljöpartiet och era frågor. Men var inte så rationell. Det går inte hem. Tala bara om det du genuint känner för och var inte rädd att låta din passion glöda genom orden. De är sådana människor vi väljer att följa.
Det låter kanske självklart, men alla ni som såg Romson ifjol vet att hon inte levererade.
I kväll står jag i Almedalen igen och lyssnar med mitt anteckningsblock. Kanske får ni en snabb reflektion direkt efter talet här på bloggen. I morgon kan ni läsa min analys hos Sveriges Kommunikatörer.
3 Comments