Årets retorikiska julkalender utforskar makt och påverkan. Jag inleder med en överblick av olika sorters propaganda och ser efter om propaganda verkligen fungerar.
Alfred McClung Lee och Elizabeth Briant Lees forskning (1939) vid the Institute for Propaganda Analysis resulterade i en klustring av sju propagandamönster: Name Calling, Glittering Generality, Transfer, Testimonial, Plain Folks, Card Stacking och Bandwagon.
Det här är lucka fem.
Plain Folks.
Det här propagandamönstret används när en person försöker hävda att deras argument är starka och relevanta därför att de som avsändare är en av folket – Plain Folks.
Våra politiker gör detta hela tiden. En av Socialdemokraternas partiledares gemensamma hållning är att de hela tiden kommunicerar att de är som du. Mona Sahlin lät sig fotograferas när hon står bakom scenen och röker, Göran Persson lekte arga leken med Kristian Luuk på bästa sändningstid och Stefan Löfven hänvisar ofta till sin bakgrund på verkstadsgolvet. Och det stannar inte där. Lars Ohly skulle gå tillbaka till sin tidigare yrkesbana som tågkonduktör efter att den politiska karriären var avslutad och Jan Björklund talar gärna om sin uppväxt i Skene, hans föräldrars bakgrund och de få böckerna i hans hem.
Varför? För att om du kan identifiera dig med personen kommer du i större utsträckning att gilla hen. Och när du gillar någon kommer du i större utsträckning att säga ja till densamma. För så fungerar vi.
Genomtänkta presschefer ser även till att deras politiker fotograferas i rätt sammanhang. För form bär budskap.
Här är det vår näringsminister Annie Lööf som är på studiebesök på Högåsa gård utanför Linköping där hon fick ta del av företagets praktiska kretsloppsarbete och möjligheterna att hitta långsiktigt hållbara lösningar mellan stad och land.
Observera hennes klädval, traktorn, ladugården och det öppna landskapet i bakgrunden.
När det kommer till det stundande valet vill jag att du ska börja analysera varför politikern formulerar sig som hen gör. Varför? För att det finns många sätt att påverka dig på och jag vill att du väljer att lägga din röst på den som vill göra det du vill göra. Inte tvärtom.
Belyser Camilla
Om du gillade det här inlägget – skriv upp dig på mitt nyhetsbrev ”Retorikiskas funderingar” som du finner längst upp i högerspalten.
Gilla Retorikiska på Facebook!Följ Retorikiska på twitter!Tidigare inlägg om propaganda:
Lucka 1: Name Calling
Lucka 2: Glittering Generality.
Lucka 3: Transfer.
Lucka 4: Testimonial.
3 Comments