Det är många saker att hålla koll på när du tar fram en kommunikativ strategi. Ja. Och de flesta har full koll på syfte, målgrupp, budskap och sammanhang. Det läggs tid på enkäter, fokusgrupper och kvalitativa intervjuer. Delar av branschen jobbar uteslutande med att serva kunderna med rätt kanal för det spetsade budskapet som många gånger säkert har ett syfte (som, ärligt talat, inte alltid är tydligt). Ser du vad som saknas? Avsändaren.
Avsändaren är så viktigt att jag sticker ut en vassare del av mitt ansikte och hävdar att avsändaren många gånger är avgörande för huruvida kunden kan räkna hem kampanjen eller ej. Och avsändaren är det de flesta lägger minst krut på.
Som om den variabeln redan är fast. Som om avsändaren är given utan möjlighet till utbyte.
Låt mig vara tydlig med en sak: Allt bör granskas under förstoringsglaset. Och alla bör ta ansvar för alla delar.
Hur det kan komma sig att ingen på TV4:s nyhetsmorgon verkar ha förutsett möjlig medicinsk trovärdighetsproblematik när läkaren, chokladbrun i hudcancerns tidevarv, får en minut på bästa sändningstid för att argumentera mot rökningen och dess negativa konsekvenser för individen och vårt samhälle är för mig en gåta. Fortfarande. Eller vad tycker du?
Undrar Camilla
Spot on! Precis samma tanke har slagit mig också. Men det kan ju vara så att TV4s sminkavdelning är jättedålig och färgblind också.