Återkoppling. Feedback. Okärt barn har också många namn.
Det här med återkoppling; det är inte helt lätt. Jag möter många som varken tar emot eller ger återkoppling särskilt bra. Ett av de största problemen är att fokus ligger på fel ställe.
Återkoppling handlar bara om en person. Och det är inte du.
Vad är syftet med återkoppling? Att personen ska få dina tankar om hur hen skulle kunna utvecklas och bli bättre, eller hur?
Här kommer några hållpunkter som jag anser vara betydelsefulla. Jag gör inget anspråk på att ha skrivit ihop den optimala listan utan uppmanar dig varmt att fylla på i kommentarerna.
1. Var önskad.
Att ge återkoppling till någon på dennes prestation utan att vara ombedd är ingen bra idé. Om du gärna vill ge feedback, fråga först om det är okej.
2. Var i rätt tid, på rätt plats.
Det känns inte rätt att ge återkoppling över kaffemaskinen där andra personer också står eller passerar. Komplimanger – ja. Återkoppling – nej. Ställ följande frågor: Skulle jag vilja att någon gav mig feedback här och nu? Om ja: Tror jag att det också gäller för hen?
3. Var rak och tydlig.
Det här med att linda in kritik. Sluta upp med det. Antingen har du bestämt dig för att säga något eller så håller du tyst. Abstrakta omskrivningar uppfattas inte av alla vilket kan skapa olustkänslor hos mottagaren.
4. Var specifik.
Tänk konkret detaljnivå. Det stavas exempel. (Eller överbevisning.)
5. Var varm och vänlig.
För att allt du säger bör vara av välvilja och då finns ingen anledning att vara brysk, låta hård eller kall. Att vara empatisk tar dig längre.
6. Var genuin.
Du känner direkt när någon annan ler med munnen men inte med ögonen. Tro inte att det är på något annat sätt för alla andra. Om du inte kan tala trevligt – tala inte alls. För det är det äkta som berör; det äkta som uppmuntrar till förändring.
7. Var relevant.
Har du någon gång hört hur någon börjat pladdra om helt andra saker än vad som är lämpligt och relevant när de ska ge återkoppling? Då vet du. Om du inte är bekväm med att ge återkoppling, säg det. Annars kanske personen tror att du tycker hen var hemsk men inte vågar säga det. Vi kommunicerar med mer än ord och uppmärksamma personer uppfattar det.
8. Var noga med orden.
Om du … skulle det fungera bättre för mig. Jag skulle uppskatta om du … Det kan låta som om jag motsäger mig själv här. Det gör jag inte. Ditt fokus är fortfarande på den person du ger återkoppling till. För att hen ska kunna välja att ta emot dina tankar kring hens prestation är det fördelaktigt om du lämnar flyktvägar. Alla klarar inte av att få höra din sanning. För det är det dina ord är. Din sanning. En sanning. Som hen kan välja att ta till sig eller ej. Det är lättare att välja om du inte säger hur den andre är utan hur du uppfattar. Är du med?
9. Var positivt inriktad.
Kom ihåg att bekräfta de delar du tyckte om. Vad fick dig att skratta? Vad fick dig intresserad? Vad fick du med dig? Börja där och prata sedan om det andra utifrån ett utvecklingsperspektiv.
Återkopplar Camilla
Bra:)
Tack!
Då du redan inledningsvis välkomnade återkoppling, behöver jag inte börja med att fråga om det är ok 🙂
Så trist bara att jag inte kan komma på något mer att säga än att jag håller med om samtliga ovanstående punkter och i alla fall inte just nu har något ytterligare att tilläga.
Men i tankarna snurrar nu frågan om hur jag – personligen – tar emot feedback, och om det möjligen finns en liknande lista för denna ädla konst?
Vi kan väl klura ut en tillsammans?
Tycker Camilla
Behöver kunskapen. Bra 🙂
Tack Åsa!
Vad sägs om att använda fler och mer beskrivande ord än det lata svepande ordet återkoppla?
Här får du några tips om ord och meningar som du kan använda för att bli tydligare i din kommunikation:
Berätta vad jag tycker
Beskriva hur jag uppfattar det
Tala om
Diskutera med varandra
Höra av mig
Reaktion på det du sa
Svar på ditt brev
Tack Marika! Synonyma och/eller närliggande begrepp är värdefulla språkliga nyanseringar. Jag kan själv bli trött på känslan av känsloavsaknad i återkopplingsbegreppet.