Innan vi börjar, börjar många säga innan de egentligen har tänkt till. För när du börjar, börjar du. Oavsett. Så fort allas blickar vänds mot dig markeras ditt startögonblick. Sumpa inte den enda chansen att göra ett gott intryck redan från start. Eller rättare sagt, rätt intryck. Rubriken är er inkastare, se till att den väcker nyfikenhet och vilja att veta mer eller förstå.
Din rubrik är ett spännande löfte som ska ge läsaren något av värde och gärna förmedla en känsla av att det är brådskande. Du bör uttrycka dig på ett unikt sätt som samtidigt innehåller nyckelord som målgruppen söker på. Nu blev det genast lite mer komplicerat. Hur kan du skriva en rubrik som både lockar till läsning och som är sökmotoroptimerad?
Följande mönster är inspiration med retorikisk touch från Daily Writing Tips.
1. Direkt – Ansök om bolån hos oss på Exempelbanken!
Det som kan sägas bra med den här typen av rubriker är att den är hyfsat sökmotoroptimerad. Flera bra nyckelord är med men jag tror ändå inte att den kommer att vara särskilt framgångsrik. Den är helt enkelt alldeles för tråkig för det.
2. Indirekt – Tiga är silver, tala är guld.
Först och främst är detta ett metaforiskt uttryck där bilder öppnar upp associationsbredden för vad ditt budskap kan vara. Dessutom är detta ett vedertaget men omkastat ordspråk där syftet är att läsaren ska reagera på felet. Felet är naturligtvis medvetet och ett vridet ordspråk eller allmänt antagen fras kallas på retorikiska för ett noëma.
3. Nyhet – Nya kriterier för beräkning av risk ger dig lägre bolåneränta
Rubriken är satt för att du ska identifiera dig med den grupp som innefattas av denna förändring. Och därigenom lockas att läsa vidare.
4. Hur – Hur du förhandlar fram bästa bolåneräntan
Vi vill alla bli bättre, mer framgångsrika och känna oss smartare. Rubriken ger oss en känsla av att få underhandsråd från experten, en liten gåva.
5. Fråga – Har du marknadens lägsta bolåneränta?
Vår hjärna är så beskaffad att vi kan inte höra en fråga utan att börja besvara den. Med en aktivering av dig som läsare befästs uppmärksamheten. Om frågan behandlar ett område som är relevant för dig ökar sannolikheten att du läser just denna artikel. Dramatiskt.
6. Påstående – Spara pengar på Exempelbankens bolåneränta
Välj ord till din rubrik genom att stämma av vilka ord din målgrupp söker på för att hitta ditt innehåll. Rubriken kommer således att bli hittad och vara relevant för din målgrupp vilket leder till läsning. Tänk på att välja ord som inte bara har hög träffstatistik utan även är positivt laddade för att väcka gillande. ”Spara” är i det här sammanhanget suveränt.
7. Lista – 7 argument för att du ska ha lägsta bolåneräntan
Den här rubriken ger dig inte bara en liten gåva utan sju. Och det är svårt att stå emot. Känslan är att kanske inte alla, men säkerligen flera av dessa argument kommer att jag att kunna använda.
8. Citat – ”Jag fick mycket lägre bolåneränta hos Exempelbanken”
Ett påstående får mycket mera trovärdighet och kraft när det står en människa istället för ett företag bakom. Inte för inte kallas en av de starkaste påverkansprinciperna för Word of Mouth …
9. Utmana – Den viktigaste förhandlingen du gör i år
Den lockande rubriken retar hjärnan. Den stannar innan. Vad den betyder är inte uppenbar och därför stör den. Vilken är den viktigaste förhandlingen för mig? Och där kom frågan. Som vi vill besvara.
Listar Camilla
3 Comments